Lördagar 09.30 start 11/2

4 veckor per period och totalt 4 perioder

För dig som är van cyklist eller för dig som vill anta en ny utmaning. Höj motivationen och var med på en fantastisk resa – mot drömmar, mot mål! Varierad cykelträning för att på bästa sätt utveckla dina kapaciteter! Periodernas inriktning är tydliga och du som cyklar får ökade kunskaper kring hur och varför man periodiserar träningen. På så sätt ser du resultatet av perioderna och av utmaningen i sin helhet! Med VismoX följer du din egen utveckling på ett enkelt sätt och med våra Stage’s cyklar kommer resan mot målet bli fantastisk!



Period 1 – 90min | VO2-max (Öka syreupptaget) |

Här ska vi träna hjärtat på bästa möjliga sätt!
Är du nybörjare är det bra att se de 1-2 första passen som inlärning för att vänja kroppen/hjärtat vid den höga belastningen och gasa sedan fullt de sista veckorna. VO2-max perioden är en väldigt jobbig period men så viktig och gynnsam! Motivationen på topp för att klara utmaningarna som följer, det är påfrestande att ligga mot sin maxgräns men det gör oss starkare och bättre än tidigare!

Uppvärmning
Kort-korta AT-intervaller
VO2-max 3-4 min personlig kadens (3min vila rpm 85-100) Kort-korta VO2-max
Nedvarvning
Rörlighet


Period 2 – 105min | Styrka & motorik Rpm styrka 50-65 |

Rpm motorik 90-105

Rpm cykling generellt 80-95

Uppvärmning
Styrke- & motorikintervaller (minst 80% sittande). Vid doning – sänk
intensiteten! Fullt tryck i pedalerna hela tiden. Fokus rundtramp. Stabil överkropp. Vid motorik intervallerna är kadensen hög – här övar vi på att hålla en hög kadens utan att få för mycket mjölksyra.
Distans
Nedvarvning
Rörlighet


Period 3 – 120min | Uthållighet |

Uppvärmning
Styrke- & motorikintervaller (minst 80% sittande). Vid doning – sänk
intensiteten! Fullt tryck i pedalerna hela tiden. Fokus rundtramp. Stabil överkropp. Vid motorik intervallerna är kadensen hög – här övar vi på att hålla en hög kadens utan att få för mycket mjölksyra.
Tröskelintervaller – på mjölksyratröskel eller strax över om orken finns för det. Nedvarvning
Rörlighet


Period 4 – 135 min | Sista utmaningen, extra allt, tävlingsförberedelser |

Uppvärmning
Tröskelintervaller rpm 65-80 (uppförsbacke) & 80-95 (motvind) – 85-100 i vila Snabbdistans – rpm 85-100
Vo2-max – rpm personligt (i vila 90-100)
Nedvarvning
Rörlighet

Här toppar du formen!


Anmälan görs till receptionen på 0736-44 20 20
Just nu 80kr per gång eller 1 000kr för hela perioden (16 pass)!

Öppettider

Måndag - Torsdag 06.00 - 21.00
Fredag 06.00 - 20.00
Lördag 08.00 - 17.00
Söndag 09.00 - 19.00